Horti Online

Ricardo aan het woord

Mensen die mij goed kennen, zullen mij omschrijven als een bescheiden iemand met een groot inlevingsvermogen, iemand die het beste met iedereen voor heeft, een optimist is, en een hands-on ondernemer die op een positieve manier impact wil maken. Ik ben geboren en grotendeels opgegroeid in het Westland, letterlijk tussen de bloemen en plantjes. Met een vader die kweker is, een moeder bloemist, en verschillende opa’s en overgroot opa’s die ook tuinde, zit de Horti wel in mijn DNA.

Ondernemen is er ook met de paplepel ingegoten, en dat is mij dan ook zeker niet vreemd. Ergens begon ik met een droom om een heel groot bedrijf neer te gaan zetten, veel mensen in dienst te hebben, en veel impact te maken op deze manier. Totdat ik erachter kwam dat deze droom of behoefte helemaal niet uit mijn hart kwam. Wat ik wel graag wil, en wie ik wel ben, is iemand die graag mensen wil helpen. Die het liefste ziet dat mensen, en bedrijven in hun volledige kracht staan. Net zoals ik dat voor mijzelf wil, en ja… dat is een heel proces. 

Mijn (ondernemers-)reis is begonnen vanaf het moment dat ik nog in de schoolbanken zat. Tijdens mijn Masteropleiding Business Information Management, was ik eigenlijk al begonnen, maar ja.. dat papiertje was schijnbaar ook belangrijk. Misschien wat cliché, maar de echte leerschool begon écht pas nadat ik mijn studie had afgerond.

Hoe ik ben begonnen?

"Belletje trekken!''

Belletje trekken! Ja maar echt, zo ben ik letterlijk begonnen. Jong, naïef, maar wel ambitieus. Misschien niet de juiste doelen najagen, maar je begint ergens. Belletje trekken dus, gewoon kwekers, exporteurs, en andere bedrijven opbellen, en je verhaal verkopen. ‘Verkopen’ een woord waar ik later wat allergisch voor ben geworden. Maar zo ontstonden dus wel de eerste klanten. Om later pas echt te gaan werken aan de relatie, en het samen bouwen. Nu verkoop ik liefst helemaal niets meer. Ik vertel je met alle plezier wat we doen, wat we kunnen met ons team, en welke kansen we zien. En als we niets voor je kunnen betekenen of ik twijfel, zal ik het je ook zeggen. Soms is er nu eenmaal geen match, en dat is oké. We hebben gelukkig niet meer die rush om zoveel mogelijk klanten te hebben. Integendeel, wij gaan juist graag de diepte in met dé juiste type opdrachtgevers. Die bij ons passen, waarmee we een online visie delen, en waarmee we een klik hebben. Ik heb first-hand ervaren dat deze voorwaarde cruciaal is voor een succesvolle en plezierige samenwerking. Hier staat mijn bedrijf voor, en hier sta ik voor.

Past dit ook bij jou als persoon? Laten we dan zeker eens een kop koffie gaan drinken. Mogelijk kunnen we gezamenlijk een hoop mooie dingen gaan doen, en er veel energie van krijgen!

Mensen helpen

Dit is ook een van de redenen dat ik ben gaan ondernemen, maar ik merk dat ik het ook op persoonlijk vlak doe. In de avonduren of in het weekend, en waarom? Omdat ik daar gewoon een hele hoop positiviteit en energie voor terugkrijg. Het is toch fantastisch om mensen te helpen met de kennis en kunde die je hebt opgedaan. Ik ben ervan overtuigd dat in de basis ieder mens daar gelukkig van wordt, en veel energie en voldoening uit haalt, ieder op zijn of haar manier. Om die reden ben ik ook veel bezig met persoonlijke ontwikkeling. Aangezien ik er heilig van overtuigd ben dat je met zelfkennis, ook beter in staat bent anderen op de juiste manier te helpen.